Apple når 20 miljoner abonnenter

black-and-white-1284465_1920

Tisdagen den 6:e december meddelade Apple att deras musikstreamingtjänst Apple Music hade nått 20 miljoner betalande abonnenter. Detta innebär att mindre än ett och ett halvt år efter lanseringen av tjänsten den 30 juni 2015 har Apple Music vuxit till att bli den näst största streamingplattformen för musik efter den svenska konkurrenten Spotify. Spotify är fortfarande väl i täten med dubbelt så många betalande abonnenter, 40 miljoner. Till skillnad från Spotify erbjuder inte Apple music en gratis reklamfinansierad version av tjänsten. Alla ny användare får dock en 3 månaders gratis testperiod.

Drivande för tillväxten har varit ett antal exklusiva albumsläpp, särskilt inom HipHop-genren. Artister som Drake och Frank Ocean har släppt album som i ett initialt skede endast varit tillgängliga på Apple Music. Chance The Rappers album Coloring Book. Lyckades bli det första albumet någonsin att bli nominerat till en grammy utan att vara tillgängligt i varken fysiska skivbutiker eller för digital nedladdning. Albumet lyckades också nå Billboards topp 10.

 

Dessa exklusiva släpp som har varit en integral del av Apples tillväxtstrategi har genererat sin beskärda del av kontroverser. Många känner att de är ett sätt att tvinga musikälskare att betala för att kunna lyssna på ett hitalbum och straffa prenumeranter av tjänstens konkurrenter. Nyligen meddelade Universal Music Group att de inte längre kommer att tillåta sina artister att skriva exklusiva deals efter kontroverser kring utgivningen av Frank Oceans album Blonde.

 

Eddy Cue, Apples chef för Internetprodukter försvarar bolagets policys. ”exklusiva skivsläpp och promotionmaterial är inte ett nytt fenomen, de har varit en del av skivbranschen från skiveran, under kasetteran, inom Itunes och nu på streamingtjänster.”

I början av året hade Apple nått 10 miljoner abonnenter och i september hade den siffran ökat till 16 miljoner. Apple Music finns nu i över 100 länder över hela världen och över 50% av användarna är bosatta utanför USA. Enligt Eddy Cue finns det fortfarande en stor tillväxtpotential ”Det finns miljarder människor som lyssnar på musik och vi har inte ens nått 100 miljoner abonnenter. Det finns stor potential för framtida tillväxt.”.

 

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *