Warning: Parameter 1 to wp_default_styles() expected to be a reference, value given in /var/www/livsstiltips.se/teknologiskttillgaang.se/wp-includes/plugin.php on line 600

Warning: Parameter 1 to wp_default_scripts() expected to be a reference, value given in /var/www/livsstiltips.se/teknologiskttillgaang.se/wp-includes/plugin.php on line 600

Hur mycket skärmtid är för mycket?

laptop-1149412_1920

Moderna livet kräver att vi är omgivna av skärmar och det vore nästa omöjligt att slutföra alla uppgifter vi behöver göra, åtminstone på jobbet, utan en skärm. Men hur vet vi när vi har överdoserat på skärmar och behöver en paus? Majoriteten av forskning om överdriven skärmtid är inriktad på barn och unga vuxna, men vi har också tittat på vuxna och skärmtid baserat på användning för att bestämma den punkt där både vuxna och barn bör veta att de har tillbringat alltför mycket tid vid sina skärmar.

När det påverkar hjärnans funktion

Psykologer i dag säger att det finns en uppenbar risk för subtila skador på barn som sitter med skärmar under ’vanlig’ längder i tid. Men rapporten generatione M2 säger att det genomsnittliga barnet nu sitter framför en skärm mer än sju timmar om dagen.

Krympning och förlust av vävnad i områdena grå substans i hjärnan, området där kognitiv bearbetning händer, är en uppenbar följd av överanvändning av skärmen. Frontalloben som låter dig planera, organisera, prioritera och få saker gjorda är området som är den mest drabbade delen. Forskning fann också bevis i förhållande till hjärnans volymförlust, som drabbar striatum, del av hjärnan som behandlar belöning vägar och dämpar socialt oacceptabla impulser.

Skärm missbruk, ett psykiskt tillstånd som upplevs av både vuxna och barn, kan uppleva omstruktureringen av deras hjärna. De som inte är klassificerade som missbrukare men fortfarande använder digitala enheter ganska tungt kan också uppleva omstruktureringen av deras hjärna.

Vad kan du då göra under tiden du vilar dina ögon?

Ja, varför inte ta och inhandla ett par träningsstänger och placera dem i hemmet. När du känner att dina ögon inte pallar mer så gör du ett antal repetitioner. Detta är ett utmärkt sätt att fortfarande känna sig produktiv under tiden man är borta från datorn och skärmen. Alltså ett bra tips. Kolla på nätet efter denna typ av produkt.

När dina ögon känner av det

När vi samverkar med digitala skärmar, utsätts vi för ett blått ljus som sänds ut. Detta blåa ljus har många effekter på oss. Inte bara hindrar det oss från att sova – blått ljus undertrycker sömngivande hormonet melatonin – men det kan också orsaka skador på näthinnan.

Så vad är då en säker gräns för skärmtid?

Om överanvändning av skärmar har en negativ inverkan på barn och vuxna till viss del, finns det ett sätt att engagera med digitala enheter på ett säkert sätt att förhindra att något av ovanstående problem uppstår?

Psykologen Dr Sigman rekommenderar att barn under tre aldrig bör titta på eller sitta framför en skärm. Om de gör det, bör detta vara vid ett sällsynt tillfälle. Äldre barn bör titta på TV max två timmar per dag och ingenting mer.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *